Pedagogisk kartläggning

Pedagogisk kartläggning visar oss vägen till den pedagogiska bedömnningen

En pedagogisk kartläggning kan vara en del av en större utredning eller  en helt fristående kartläggning. Den mynnar ut i en pedagogisk bedömning där behovet av extra anpassningar, särskilt stöd eller andra åtgärder som individen kan ha rätt till beskrivs. Den kan också efterfrågas vid utredningar hos Bup eller Vuxenpsykiatri.

Vår arbetsgång i en pedagogisk kartläggning för att skapa delaktighet och trygghet

1

2

3

4

Steg 1 

Då vi fått uppdraget träffar vi ALLTID individ och vårdnadshavare (om sådana är aktuella) i ett första samtal för att tillsammans prata om syftet med kartläggningen och hur den kan gå till i syfte att skapa delaktighet och trygghet.

Steg 2

Efter detta samtal läggs en gemensam plan för kartläggningen där samtliga inblandade får information om var och när de olika delarna kartläggningen kommer att genomföras. Planens syfte är att skapa förutsägbarhet och trygghet.

Steg 3

Kartläggningen påbörjas och individens förmågor kartläggs vid sidan av att observationer av arbetsmiljön och samtal med representanter från denna genomförs. Syftet med detta är att kartläggningen ska visa på vilka behov som finns för att individ och miljö ska kunna samspela så bra som möjligt.


Steg 4

Då kartläggningen är färdig återkopplas resultatet och en aktuell åtgärdsplan. Detta sker både vid en fysiskt träff med samtliga inblandade, men också via skriftliga underlag som individ och uppdragsgivare äger.


För att vi ska få en så tydlig bild som möjligt använder vi oss av följande verktyg: 

  • Samtal med individen samt vårdnadshavare vid behov
  • Samtal med de personer som arbetar nära individen
  • Observationer i individens arbetsmiljö (klassrum/arbetsplats)
  • Genomgång av tidigare dokumentation kring eleven (tidigare pedagogiska kartläggningar, tidigare läs- och skrivutredningar, beskrivningar av anpassningar eller särskilt stöd)
  • Olika tester för att få en bild av läs- skriv och allmän språklig förmåga om behovet finns

Ur den pedagogiska kartläggningen växer en pedagogisk bedömning fram

Då kartläggningen är genomförd görs en pedagogisk bedömning. Här beskriver specialpedagogen vilka behov av anpassningar och särskilt stöd som finns hos individen eller hos den miljö/organisation som individen är en del av.

Bedömningen sker både skriftligt och muntligt, samt lämnas i form av en skriftlig rapport till individen och uppdragsgivare.

Intresserad av en kartläggning?

unsplash