Pedagogisk kartläggning visar oss vägen till den pedagogiska bedömnningen
En pedagogisk kartläggning kan vara en del av en större utredning eller en helt fristående kartläggning. Den mynnar ut i en pedagogisk bedömning där behovet av extra anpassningar, särskilt stöd eller andra åtgärder som individen kan ha rätt till beskrivs. Den kan också efterfrågas vid utredningar hos Bup eller Vuxenpsykiatri.
Då vi fått uppdraget träffar vi ALLTID individ och vårdnadshavare (om sådana är aktuella) i ett första samtal för att tillsammans prata om syftet med kartläggningen och hur den kan gå till i syfte att skapa delaktighet och trygghet.
Efter detta samtal läggs en gemensam plan för kartläggningen där samtliga inblandade får information om var och när de olika delarna kartläggningen kommer att genomföras. Planens syfte är att skapa förutsägbarhet och trygghet.
Kartläggningen påbörjas och individens förmågor kartläggs vid sidan av att observationer av arbetsmiljön och samtal med representanter från denna genomförs. Syftet med detta är att kartläggningen ska visa på vilka behov som finns för att individ och miljö ska kunna samspela så bra som möjligt.
Steg 4
Då kartläggningen är färdig återkopplas resultatet och en aktuell åtgärdsplan. Detta sker både vid en fysiskt träff med samtliga inblandade, men också via skriftliga underlag som individ och uppdragsgivare äger.