För att utreda elevers läs- och skrivförmåga/språkliga förmåga kan en kartläggning av dessa förmågor göras via olika screeningverktyg såsom LOGOS, ITPA eller andra testverktyg. Denna genomförs av specialpedagog eller speciallärare med kunskap och kompetens inom dessa områden. Denna kan ligga till grund för att man utreder språksvårigheterna vidare genom att remiss skickas till Logoped inom Regionen. Framförallt ska denna utredning vara till hjälp för individens möjligheter att få nå framgång i skolan eller på arbetsplatsen.
Vad är LOGOS & ITPA?
För att utreda om en elev har rätt till anpassad skolform på grundskolenivå eller gymnasienivå, kan man genomföra en basutredning. Denna genomförs av ett tvärprofessionellt team bestående av psykolog, läkare, kurator/socionom och specialpedagog/
speciallärare. För att få erbjuda plats i anpassad skolform behöver elevens ha fyra olika utredningar genomförda; pedagogisk bedömning/utredning, skolsocial bedömning/utredning, psykologisk bedömning samt medicinsk bedömning. Denna utredningsform är enbart till för inskrivning i anpassad skolform.
För att utreda indivderas kognitiva förmågor, exekutiva förmågor eller andra hinder för inlärning, kan en skolpsykologutredning göras. Denna kan ligga till grund för att man utreder svårigheterna vidare genom att remiss skickas till Bup eller Vuxenpsykiatri för fördjupad utredning. Framförallt ska denna utredning ligga till grund för att individen ska nå framgång i skola eller på arbetsplatsen.
Då kartläggningen är färdig återkopplas resultatet av denna och en pedagogisk bedömning utifrån syftet med kartläggningen. Detta sker antingen vid en fysiskt träff eller digital med samtliga inblandade. Uppdragsgivare och deltagare får också skriftliga underlag där kartläggningens alla delar redovisas och så även en pedagogisk bedömning om sådan efterfrågats.
En pedagogisk bedömning är en rekommendation på åtgärder och extra anpassningar utifrån olika perspektiv. Dessa kan handla om organisationens behov av åtgärder för att tillgodose individens behov. De kan också handla om individens behov av stöd och hjälp för att fungera på bästa sätt i den miljö den vistas i.
En pedagogisk bedömning kan användas som en del av en basutredning för inskrivning i särskola.
En pedagogisk bedömning kan också fungera som underlag för resursförstärkning i pedagogisk verksamhet eller på arbetsplatser. Den kan också fungera som underlag för anpassningar och kompetensbehov i olika verksamheter.